10 redenen om in de opleiding van uw medewerkers te investeren

1 Gekwalificeerd personeel is een waardevol bezit

Het volgende gesprek komt u waarschijnlijk bekend voor:

De CFO vraagt aan de CEO: “Wat gebeurt er als we investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers en ze verlaten ons erna? CEO “Wat gebeurt er als we niet investeren in de ontwikkeling van onze mensen en ze blijven?”

Deze vaak geciteerde dialoog geeft in een notendop aan dat het opleiden van de medewerkers juist de basis vormt voor het behoud en de versterking van het concurrentievermogen van de onderneming. Investeren in de kwalificaties van je  personeel is dus altijd een strategische investering in de toekomst van het bedrijf.

2 Uitdrukking van waardering

Als de werkgever investeert in de bijscholing van zijn werknemers, bewijst deze dat hij zich bekommert om hun ontwikkeling. Het opleiden van de werknemers toont dus het vertrouwen van de werkgever, drukt waardering uit en is een signaal aan de werknemer dat er sprake is van een langdurige professionele samenwerking.

3 Verbetert de prestaties van de werknemers

Gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers werken productiever en bereiken meer. Een toename van de motivatie en de arbeidsproductiviteit leidt onvermijdelijk tot betere prestaties en dus tot een hogere omzet voor de organisatie. Daarnaast hoe meer opleidingen ze volgen, hoe meer ze open staan voor wijzigingen in een bedrijf, m.a.w. ze kunnen beter om met veranderingen.

4 Verhoogt de motivatie en het moreel van de werknemers

Waardering van werknemers heeft een positief effect op hun betrokkenheid, motivatie en loyaliteit aan het bedrijf en hun loyaliteit aan de werkgever. Zo nemen gemotiveerde medewerkers minder vaak ziekteverlof en zijn ze minder vaak afwezig.

5 Pakt minder sterke punten aan

Een gerichte opleiding kan minder sterke skills van medewerkers verbeteren. Mogelijke onzekerheden van de geschoolde werknemers op hun vakgebied worden verminderd of zelfs geëlimineerd.

6 Houdt specialistische kennis op peil

Het is belangrijk dat professionals hun kennis op peil houden met de nieuwste trends, mogelijkheden, wet- en regelgeving en standaardeisen en niet passief maar actief reageren op ontwikkelingen. Een opleiding verhoogt de knowhow van het bedrijf en de werknemers en verhoogt zo het concurrentievermogen.

7 Verhoogt de operationele efficiëntie

Met trainingen rond procesoptimalisatie en management- en kwaliteitssystemen verbeter je de interne processen en reduceert zo de tijd, tweede keuzes, afval en kosten.

8 Verhoogt de veiligheid

Opgeleide medewerkers zijn zich meer bewust van risico’s, leren deze correct in te schatten en kunnen adequater/flexibeler reageren.

9 Vermindert het personeelsverloop

We hebben al vastgesteld dat waardering van werknemers een positief effect heeft op de betrokkenheid en dus loyaliteit aan de werkgever. Het aanbieden van opleidingen heeft dus een positieve invloed op je openstaande vacatures en op behoud van je bestaand personeel.

10 Meer klantentevredenheid

Ten slotte zorgt de opleiding van medewerkers ervoor dat bedrijven kunnen voldoen aan de eisen van de norm(en) en industriestandaards en dus ten goede komt voor je klanten.