1. Kies bewust
Ga na of er lerende netwerken bestaan binnen je organisatie of bij je sectorfonds. Indien dit binnen je organisatie nog niet bestaat, bespreek dan met je leidinggevende en/of personeelszaken of er ruimte is om dit op te zetten.
2. Geef informatie
Informeer de medewerkers over bestaande lerende netwerken en koepelorganisaties, waar jouw bedrijf of organisatie lid van is, en welke relevant zijn voor hen.
3. Richt zelf een lerend netwerk op
Als je zelf een lerend netwerk opricht, houd dan rekening met:
- Breng in kaart wat het doel van het lerend netwerk is. Welke rol je voor de deelnemers ziet en hoe het traject praktisch zal verlopen.
- Bepaal het aantal sessies en de tussentijdse cadans. Een lerend netwerk heeft een begin en een einde.
- Beperk het aantal deelnemers (tien à vijftien is een richtlijn).
- Bekijk welke werkvormen je wil gebruiken. Interessant is de website van de Ambrassade waar je tal van werkvormen terugvindt .
- Zorg voor een veilige omgeving waarin mensen zich kwetsbaar mogen opstellen.
- Voorzie bij je startmoment ruimte voor onderlinge kennismaking en het in kaart brengen van de verwachtingen van de groep. Geef inspraak in de leerdoelen en in hoe het proces zal lopen.
- Zorg voor verdieping in de volgende sessies en breng externe kennis of sprekers binnen indien dat nuttig is.
- Zorg voor tussentijdse evaluaties (van elke bijeenkomst).
- Voorzie een afsluitende sessie waarin je evalueert en bespreekt of er nog vervolgsessies of
andere nazorg nodig is.
4. Houd je oren en ogen open
Houd steeds mogelijkheden tot het aansluiten bij bestaande of nieuwe lerende netwerken in het oog (denk acties uit de sector of een beroepsvereniging, HR-netwerken …). Stimuleer samenwerking, zowel intern in de organisatie als samenwerking met mensen en organisaties buiten het eigen bedrijf of organisatie.
5. Deel van een leercultuur
Past leren via een netwerk binnen de huidige cultuur en het bestaand opleidingsbeleid van de onderneming? Zie kennis delen via lerende netwerken als een van de manieren om mensen binnen jouw organisatie te laten groeien en een groei-mindset te ontwikkelen. Het kan deel uitmaken van de leercultuur die je wil installeren of versterken. In zo’n omgeving mogen medewerkers fouten maken en dingen uitproberen.